तीर्थ-पर्यटन ज्येष्ठ नागरिकहरूको एकाधिकारको क्षेत्र हो । धार्मिक पर्यटनले नेपालका सबै घरपरिवारलाई मात्रै होइन व्यक्ति-व्यक्तिलाई स्पर्श गर्छ । तीर्थ-पर्यटनको आर्थिक सामाजिक प्रभावको विवेचना, विश्लेषण र मूल्यांकन गर्ने दायित्व सरकारको हो । नागरिकका समस्याका विषयमा सरकार रमिते बन्न कदापि मिल्दैन । जीवनमा एकपटक चार धामको तीर्थयात्रा गर्ने धोको सबै हिन्दुहरूको मस्तिष्कमा छाप बसेको छ । नेपालका ९० प्रतिशत हिन्दुहरूको आस्था र विश्वाससँग जोडिएको यो धार्मिक पर्यटन क्षेत्रप्रति सरकार मुकदर्शक बन्न पाउँदैन । देशका अनुभवी र सम्मानित ज्येष्ठ नागरिकहरूको पीडा र दुःखहरूको सम्बोधन गर्न नसक्ने सरकार गैरजिम्मेवार मानिन्छ ।
सरकार ज्येष्ठ नागरिकका प्रति गैरजिम्मेवार बन्नु हुँदैन । तीर्थस्थलहरू त्यस्ता पवित्र स्थान हुन् जहाँ धार्मिक भावले श्रद्धालुहरू यात्रा, पूजा, स्नान, तप ध्यान र श्रद्धाका लागि जान्छन् । ‘तरति पापं संसारं वाद्रनेनास्मिन् वेत्ति तीर्थम्-जसको दर्शन, स्नान, ध्यान, तपद्वारा मानिस पाप आदिबाट मुक्त हुन्छ त्यसलाई तीर्थ भनिन्छ । तीर्थयात्राबाट पुण्य प्राप्तिका अतिरिक्त भक्तालुको विचार, व्यवहार र जीवनशैलीलाई नै बदल्ने शक्ति प्राप्त हुन्छ । हिन्दू धर्ममा धार्मिक यात्राको विशेष महत्व छ । हिन्दु धर्मानुसार व्यक्तिको जन्म मोक्षका लागि भएको हो । मोक्षको व्यावहारिक अर्थ हुन्छ आत्मज्ञान प्राप्ति । यसलाई योगमा समाधि, जैन धर्ममा कैवल्य, बुद्ध धर्ममा निर्वाण प्राप्त गर्ने अर्थ लाग्छ । धर्मका सबै उपक्रम रीतिरिवाज या परम्परा मोक्षका लागि गरिन्छ ।
त्यसमध्येको एक हो तीर्थयात्रा । संसारमा मानव जीवनका चार प्रमुख लक्ष्य छन् । जसलाई पूर्ण गर्ने उद्देश्यले मानिसले पृथ्वीमा जन्म लिन्छ । ती हुन् धर्म, अर्थ, काम, मोक्ष । तीर्थयात्रा गर्दा धन खर्च हुन्छ । जतिसुकै तीर्थाटन गरे पनि तीर्थाटनबाट धन प्राप्त हुँदैन । धन, राज, भोग, विलास यी सबै कर्मबाट प्राप्त हुन्छन् । धर्म, काम, मोक्ष यी तीनको प्राप्ति तीर्थाटनबाट हुन्छ । सबै हिन्दुहरूका लागि तीर्थयात्रा विशेष पुण्य कर्म हो । तीर्थहरूमा चार धाम तीर्थयात्राको विशेष महत्व छ । त्यसैले प्रायः सबै हिन्दु धर्मावलम्बीहरू चार धाम तीर्थ यात्राप्रति ललायित हुन्छन् । जसले तीर्थयात्रा गर्दैन उसको जीवन व्यर्थ मानिन्छ ।
धार्मिक पर्यटनले मानसिक शान्ति र शारीरिक सुगठन समेतलाई विशेष ध्यान दिन्छ । तीर्थाटनले नयाँ-नयाँ अनुभव र अनुभूति दिन्छ, हाम्रो स्मृति बढ्छ । सोच-विचार, भावनामा सकारात्मक परिवर्तन आउँछ । मानिसलाई शिक्षालय र विश्वविद्यालयले शिक्षित र दीक्षित गर्नै नसक्ने काम तीर्थाटनले गर्छ ।
मानिसको जन्म लिएर पृथ्वीमा आएको छ भने उसले दुनियाँलाई दर्शन गर्न र बुझ्न जरुरी हुन्छ । यसको रहस्य भनेको विचार, स्वभाव र भावनामा सकारात्मक परिवर्तन हो । वास्तवमा धार्मिक पर्यटन धर्म, पर्यटन र स्वास्थ्यको त्रिवेणी हो । यो अनुपम आनन्दको क्षण हो । तीर्थयात्राको क्रममा विभिन्न तीर्थहरूको परिक्रमाको प्रचलन पनि छ । सबै परिक्रमाहरूको अलगअलग महत्व छ । जस्तो चौरासी कोष परिक्रमा, अयोध्या, उज्जैन या प्रयाग पञ्चकोशी यात्रा, पाथीभरा, बडीमालिका तथा गोसाइँकुण्ड यात्रा आदि । यसअन्तर्गत नर्मदा, गंगा, सरयु, क्षिप्रा, गोदावरी, कावेरी परिक्रमा आदि । गोवर्धन पर्वत, गिरनार, कामदगिरि, तिरुमलै जस्ता पर्वत परिक्रमा आदिको धार्मिक महत्व छ ।
यसरी धार्मिक पर्यटनले मानसिक शान्ति र शारीरिक सुगठनसमेतलाई विशेष ध्यान दिन्छ । तीर्थाटनले नयाँ-नयाँ अनुभव र अनुभूति दिन्छ । हाम्रो स्मृति बढ्छ । सोच-विचार, भावनामा सकारात्मक परिवर्तन आउँछ । मानिसलाई शिक्षालय र विश्वविद्यालयहरूले शिक्षित र दीक्षित गर्नै नसक्ने काम तीर्थाटनले गर्छ । तीर्थाटन विचार परिवर्तन र ज्ञान प्राप्तिका लागि अनौपचारिक विश्वविद्यालय हो । धार्मिक यात्रा परिपक्व उमेरमा हुने भएकाले यस्तो यात्राबाट प्रकृति, जनजीवन, रहनसहन, चालचलन, उत्पादन प्रविधि, गाउँ शहर आदिको अध्ययन र अनुसन्धानको अनुपम अवसरका रूपमा सदुपयोग गर्नु प्रत्येक तीर्थयात्रीको धर्म हो ।
धार्मिक यात्राबाट भिन्न संस्कृति र धर्मको भाषा, भूषा, भोजन तथा रहनसहनको ज्ञान र अनुभव प्राप्त हुन्छ । धार्मिक यात्राको क्रममा यात्रास्थलमा बसोवास गर्नेहरूको विचार, भावनाहरूका बारेमा प्राप्त ज्ञानले तीर्थयात्रीहरूलाई स्व-मूल्यांकनको अवसर मिल्छ । तीर्थयात्रा असल कुराहरू सिक्ने र आफूभित्र रहेका कुभावाना, कुसंस्कार र कु-विचारहरूलाई परित्याग गर्ने शक्ति प्राप्त गर्ने एउटा अनुपम अवसर पनि हो । सबै तीर्थयात्राबाट तीर्थयात्रीलाई समान अनुभव र ज्ञान प्राप्त हुँदैन । यात्रालाई अनुभव र ज्ञानार्जनका दृष्टिकोणले विशिष्ट मानिन्छ । तीर्थपर्यटन आपसी ज्ञान आदानप्रदानको अनुपम अवसर हो ।
त्यसैले तीर्थयात्रा सिक्ने र सिकाउने अवसर हो । त्यसलाई तीर्थयात्रीले कति सदुपयोग गर्छन् त्यसको आधारमा तीर्थयात्राको सफलता निर्भर गर्छ । तीर्थयात्रा जीवनको उत्तरार्धमा गर्ने परम्परा पनि त्रुटिपूर्ण छ किनकि तीर्थयात्रा सिक्ने र सिकाउने अनौपचारिक शिक्षालय हो । बाल, युवाहरूले समयमै त्यो शिक्षा लिए भने समाज स्वतः अनुशासित र नैतिकवान हुन्छ । परिणामस्वरूप समाजमा स्वतःसकारात्मक परिवर्तनको सूत्रपात हुन्छ । अधिकांश हाम्रा तीर्थस्थलहरू दुर्गममा छन् । पैदल यात्राले शरीर सुगठित र पुष्ट हुन्छ । तीर्थयात्रामा विविध प्रकारका जलवायुको सामना गर्नुपर्छ । केदारनाथ, बदरीनाथ, मुक्तिनाथ, पाथीभराजस्ता पहाडमा हुने यात्राको क्रममा प्राप्त शुद्ध हावापानीले नयाँ जीवनको सञ्चार हुन्छ । तीर्थ यात्राको क्रममा तीर्थयात्रीहरूले देशविदेशको धर्म, रहनसहन, विचार, भावना आदि जान्ने–बुझ्ने अवसरले व्यक्तिको सोचाइमै सकारात्मक परिवर्तन ल्याउँछ ।
महत्वपूर्ण क्षेत्रप्रति राज्य किन रमिते ? वार्षिक कति नागरिकहरूले देशभित्र र देशबाहिर तीर्थाटन गर्छन् ? तीर्थपर्यटनबाट कति मुद्रा बाहिरिन्छ त्यसको तथ्यांक राज्यसँग छ ? हाम्रा तीर्थस्थलमा कति विदेशी आउँछन् र हाम्रा नागरिक तीर्थाटनका लागि कति विदेश जान्छन् के यसबारे सरकार आँकडामा भन्न सक्छ ? किमार्थ सक्दैन । अब यस कमजोरीलाई राज्यले अविलम्ब सुधार्नुपर्छ । तीर्थपर्यटनमा भक्तजन आस्था-विश्वास र आर्थिक क्षमता अनुसारका तीर्थ जाने विषय स्वाभाविकै हो ।
आध्यात्मिक आवश्यकतालाई पूरा गर्ने ध्येयले सबै धर्मका धर्मावलम्बीले धार्मिकस्थलको यात्रा गर्दछन् । यसका साथै धार्मिक पर्यटन स्थानीय आर्थिक विकासका लागि महत्वपूर्ण पर्यटन विकासको पूर्वाधार पनि बन्न सक्छ । पर्यटनको जननी मानिने धार्मिक पर्यटनलाई व्यवस्थित गर्न असमर्थ सरकारहरूले देशभित्र जतिसुकै पर्यटकीय सम्भमवना भए पनि सदुपयोगबाट आर्थिक लाभ लिन सक्दैनन् । नेपाल सरकार पर्यटन क्षेत्रको विकासबाट लिने लाभका सन्दर्भमा लैनो गाई पालेर दूध दुहुन नजान्ने गोठालो जस्तै भएको छ ।
ज्येष्ठ नागरिकको हैसियतले यो स्तम्भकार पनि भरखरै भारतका बिहार, उत्तरप्रदेशलगायत उत्तराखण्ड राज्यका यमुनोत्री, गंगोत्री, केदारनाथ र बदरीनाथ जस्ता पवित्र चारधाम यात्रा सम्पन्न गरेर फर्केको छ । आफ्नो भोगाइ र अनुभवका आधारमा तीर्थयात्री, यात्राको व्यवस्थापन गर्ने ठेकेदार र सरकारले पनि यो क्षेत्रसँग सम्बन्धित समस्याको संवेदनशीलतालाई आत्मसात गर्न सुझावका रूपमा थप विषयहरूलाई सार्वजनिक गर्न बान्छनीय भएकाले यो आलेख सम्प्रेषण भएको हो ।
जय जाल्पा माई तीर्थयात्रा प्रालि लेखिएको दर्ता नभएको ००६ख बा४२४४ नम्बरको बसमा २२ दिन लामो तीर्थयात्रबाट प्राप्त तीतामीठा अनुभवलाई सार्वजनिक गर्ने र कमजोरीलाई राज्यद्वारा सुधारका प्रयत्न अविलम्ब सुरु हुन सकून् भन्ने ध्येयले यो आलेख तयार पारिएको हो । यो व्यवसायमा संलग्न ठेकेदारहरूका कमजोरी र गलत मनसायले समाजका प्रबुद्ध वर्ग, सम्मानित वर्ग शोषण र अन्यायमा सधैं रहन हुन्न भन्ने ध्येयलाई राज्यको यो क्षेत्रसँग सम्बन्धित पदाधिकारीले गम्भीरतापूर्वक लिउन् भन्ने आसयलाई कोही कसैबाट अन्यथा व्याख्या हुनेछैन ।
हुन त मभन्दा अघि जानेबुझेका अनुभवी थुप्रै व्यक्तित्वले तीर्थयात्राको अनुभव गरिसक्नु भएको छ । तीर्थयात्रासँग सम्बन्धित समस्या, सुझाब र सरकारलाई दबाब सिर्जना गर्ने काम यसअघि नहुनु बौद्धिक र चेतनशील वर्गको कमजोरी हो । शोषण, अन्याय र अत्याचारलाई जतिसक्दो सार्वजनिक गर्ने, सुधारका लागि खबरदारी, दबाब दिने नैतिक जिम्मेवारीलाई हामी ज्येष्ठ नागरिकबाट हुनसकेन भने समस्या सधैं जिँउका तिउ रहन्छन् । समस्या सबै क्षेत्रमा हुन्छन् । यो स्वाभाविक हो तर अनुभवजन्य समस्यालाई सार्वजनिक बहसको विषय नबनाउने र सुधारका लागि दबाब नदिने हाम्रो चरित्रले हामी ठगिन्छौं, लुटिन्छौं भन्ने विषयको गम्भीरतालाई आत्मसात गरेका कारण नै यो विषय प्राथमिकतामा पर्नुपर्छ भन्ने विचारले मलाई यो विषयमा प्रवेश गर्न उत्प्रेरित गरेको हो ।
तीर्थयात्रीलाई ठेकेदारले अवैध आर्जनको साधन बनाउँदा रहेछन् । निःशुल्क आश्रममा ठेकेदारले नै कोठाको पैसा उठाएर पण्डासँगको मिलोमतोमा खल्ती भर्ने, होटल तथा लजमा पनि कमिसन लिनेजस्ता कार्य शोषण र अत्याचारका विषय हुन् ।
व्यवसायीहरूको व्यवसायलाई विनादर्ता सञ्चालन हुन दिनु सरकारको ठूलो कमजोरी हो । दर्ता नभएका तीर्थयात्री लैजाने व्यवसायीहरूको नियन्त्रण, अनुगमनसम्म नहुँदा विधिको उल्लंघन भएको होला ? यो अनुमानसम्म गर्न सकिँदैन । सार्वजनिक सेवामा रहेका बसको दर्ताको आधारमा अनगिन्ती तीर्थयात्रीलाई तीर्थाटन गराउँदा उत्पन्न समस्याको अन्तिम जवाफदेही लिने राज्य नै बेखबर भएको अवस्थामा यो क्षेत्र कति तीर्थयात्रीहरूको पीडक बनेको होला ? अनुमानसम्म गर्न कठिन छ ।
दर्ता नभएको अवस्थामा ज्येष्ठ नागरिक तीर्थयात्रीको दुर्घटना बीमाको कुरै आएन । उत्तराखण्डको विकट पहाडी क्षेत्रको सडकमा हुने यात्रामा यो हदैसम्मको लापरबाही हो । लामो यात्रामा जगेडा चालकको व्यवस्था नै छैन । सबै ज्येष्ठ नागरिक कुनै न कुनै रोगको औषधि सेवन गरेका हुन्छन् । तिनीहरूको हेरचाह गर्ने स्वास्थ्यकर्मी, अक्सिजन र आपत्कालीन उपचार सामग्री र औषधिसमेतको व्यवस्थाको मापदण्ड राज्यले निर्धारण गर्नुपर्छ । ज्येष्ठ नागरिकलाई लामो समयसम्म यात्रा गराउने बसहरूको सुविधाको मापदण्ड राज्यले निर्धारण गर्नुपर्छ ।
सानु बसको क्याबिनमा आठ-दशजना बस्दा दुर्घटनाको जोखिम देखियो । साँघुरा सिट, बसको हुटमा सामान राख्ने व्यवस्थाले झिक्ने र राख्ने बेलामा भोग्नुपरेको सास्तीको वयान गरिसाध्ये छैन । पिउने पानी भारतमा भन्दा नेपालमा सस्तो भनेर वीरगञ्जमा तीन कार्टुन हालेको हरिहर क्षेत्रको बासपछि भोलिपल्ट बिहान पानी सबै गायब । यो किन भयो त भन्ने अनुसन्धान गर्दा के खुल्यो भने ठेकेदारले आफ्ना कामदारलाई पानीको व्यवस्था नगरेकाले खलासीलगायतले सबै पानी खाए । पानीको विषयमा भन्न हाम्रो सामाजिक मान्यताले प्रतिबन्ध गर्छ तर मर्काले सबै तीर्थयात्री थिचिने व्यवस्था आफैंमा दुर्भाग्यपूर्ण देखियो ।
यति लामो नजानेको ठाउँको यात्रा गर्दा हिँड्दै गरेको, अब आउने स्थानको जानकारी र ती ठाउँसँग निकट धार्मिक, पुरातात्विक, ऐतिहासिक र आधुनिक विकासले छोएका ठाउँको जानकारी दिने पर्यटक गाइडको व्यवस्था नहुँदा पूरै तीर्थयात्रा खल्लो हुने विषयलाई राज्यले मापदण्ड बनाउनुपर्छ । ठेकेदारले तीर्थयात्रीलाई ग्राहकको व्यवहार नगरेको पाइयो । नबुझ्ने, नजान्ने, नपढेका गरिबीका कारण सीमित खर्चमा यात्रा गर्नेहरूप्रति ठेकेदारको दुव्र्यवहारका पीडादायी दृश्य बाक्लै देख्नुपर्दा थप पीडा दियो । खाना ठेकेदारले बनाएर खुवाउने विषयमा चर्को शोषण र लापरबाही देखियो । ज्येष्ठ नागरिकलाई खुवाउने खाना खस्रो चामल र बजारको सस्तोभन्दा सस्तो तरकारीमा टार्ने प्रवृत्तिबाट तीर्थयात्री ठगिरहेका छन् ।
यो ठगी, लापरबाहीलाई राज्यले निश्चित खानाको गुणस्तरको मापदण्ड बनाउनुपर्छ । तीर्थयात्रीलाई ठेकदारले अवैध आर्जनको साधन बनाउँदा रहेछन् । निःशुल्क आश्रमहरूमा ठेकेदारले नै कोठाको पैसा उठाएर पण्डासँगको मिलोमतोमा खल्ती भर्ने । होटल तथा लजमा पनि कमिसन लिनेजस्ता विषय शोषण र अत्याचारका विषय हुन् । यस विषयमा सतही अध्ययन गर्ने र तीर्थ हो यहाँ विवाद किन गर्ने भन्ने आमतीर्थयात्रीको मनोविज्ञान पनि शोषण र अत्याचारको कारण बनेको छ । तीर्थयात्रीहरूमा भएको चेतना, ज्ञान र विवेकको दुरुपयोगले गर्दा ठेकेदारले शोषण गरेका छन् ।
फेरि दशजना व्यक्ति जम्मा गर्नेलाई एकजना निःशुल्क यात्रा गर्न दिने व्यवस्थाले त्यो सुविधा लिने व्यक्ति जहिले पनि ठेकेदारको गलत काममा सपोर्ट गर्नेमात्रै होइन आक्रमकसमेत बन्ने अवस्थाले अन्याय र अत्याचार प्रोत्साहित भएको छ । ठेकेदाले दिने पीडालाई शब्दमा अनुवाद गर्न कठिन छ । पण्डाहरूले लिएको राणाकालीन लाल मोहर पनि तीर्थयात्रीहरू लुटिने, ठगिने र अपमानित हुने प्रमुख कारण रहेछ । राणाकालीन लालमोहर र ठेकेदारसमेतको मिलोमतोमा दानको रकम तोकुवा गर्ने प्रचलनले भएको शोषण र अत्याचार तीर्थपर्यटनको पीडादायी विषय हो ।
त्यसैले नेपाल सरकारले नेपाली लालमोहरिया पण्डाको व्यवस्था खारेजी र अवैध भएको विषय भारत सरकारमार्फत कार्यान्वयनको व्यवस्था गर्नुपर्छ । सबै भारतीय तीर्थस्थलमा लालमोहरिया पण्डाहरूमार्फत लुटाउने र त्यसबाट कमिसन लिने काम तीर्थयात्री लैजाने ठेकेदारहरूबाट भएको विषयको निकास कसले र कहिले खोज्ने ? यी र यसभित्र गर्नुपर्ने सुधार र व्यवस्थापनको विषयलाई सरकारबाट सम्बोधन कहिले हुने ?
सरकारलाई यस अघि यस बिषयमा कसैले औपचारिक गुनासो गतेका होला जस्तो लाग्दैन।यस्ता बिषय हेर्ने कुनै कार्यालय पनि छैन होला।उजुरी परे जिल्ला प्रशासन कार्यालयले हर्छ।अब जेष्ठ नागरिक संघ मार्फत यो कुरालाई सहजीकरण गर्न गराउन उपयुक्त हुन्छ।
Thank you for sharing your experience.
यो सरकारले जेष्ठ नागरिकलाई दिईएको छुट 50% भाडा यातायात व्यवसायीले 5% दिँदा तः केहि गर्दैन
Gajab
येस्ता झीना मसना कुरामा सरकारलाई के वास्ता?